Insändare: Oljebekämpning i nytt ljus på Finska viken
HBL 19.10:
https://www.hbl.fi/artikel/6bca2aed-8546-4b58-9c9c-9c1d667f75a1
I våras ställde jag ett skriftligt spörsmål om beredskapen vid oljeolyckor. Inrikesminister Krista Mikkonens svar gav mycket information, men trots det är jag fortsatt orolig, särskilt över oljebekämpningen i skärgården.
”Finlands nuvarande beredskap för bekämpning av olje- och kemikalieolyckor från fartyg är bra, men otillräcklig.”
Detta citat finns på gränsbevakningsväsendets finskspråkiga webbplats (min översättning). Så säger alltså myndigheten som ansvarar för bekämpningen av miljöskador på öppet hav. Det blev för mig ett larm om att vi måste vidta åtgärder för att så snabbt som möjligt kunna säga att beredskapen är tillräcklig.
I regeringsprogrammet står det att beredskapen skall förbättras och det är en målsättning som kräver uppföljning.
Ärendet påverkas av en förvaltningsförändring (ansvaret överfördes förra perioden från miljöministeriet till inrikesministeriet), teknologi, oljeskyddsfondens nedläggning och nya bränslen och föråldrad bekämpningsmateriel. Dessutom måste vi också ta hänsyn till den säkerhetspolitiska situationen på ett nytt sätt.
Efter Nord Stream-läckagen har blickar riktats mot bland annat havskablar. I detta sammanhang bör man beakta att även fartygstrafiken kan bli föremål för sabotage.
I händelse av en stor olycka är vi beroende av internationellt stöd. I teorin har vi ett tjugotal fartyg som kan delta i räddningsuppdrag i Finska viken. Men de som inom ramen för den beräknade ankomsttiden hinner bekämpa en katastrof i kustområdena i tid är avsevärt färre. Mycket beror på vindriktning och -styrka.
I svaret på det skriftliga spörsmålet står det att de åtgärder som vidtas under de första dagarna efter en olycka är av avgörande betydelse. Dessvärre kan förhållandena vara sådana att det inte finns tid ens ett dygn innan oljan når stränderna.
Problemet med finska viken är för närvarande fartygens avgångsberedskap. Det är känt att bekämpningsåtgärder med fartyg i grunda vattenområden som omger skärgårdens hundratals öar rentav är omöjliga.
Vi måste vara öppna om kapacitetsbristen med tanke på det spändare läget på Östersjön och beakta att tiden att agera vid en olycka är mycket mera begränsad på Finska viken än på andra delar av Östersjön.
Om en oljeolycka inträffar kommer många att tala om hur mycket bättre vi borde ha förberett oss. Det är extremt dyrt att sanera skador i efterhand.
Det är bra med tillit till systemet. Samtidigt är det problematiskt att brister inte debatteras. Skälet kan vara att frågan upplevas vara av teknisk natur. Tills något händer.
Johan Kvarnström
Riksdagsledamot, SDP
Raseborg