Satsningar på Kustbanan är det klokaste alternativet - Rantaradan kehittäminen on viisain vaihtoehto

Johan Kvarnström. Foto/kuva: Ian Granström

Några tankar om banan

- Kustbanan har den här perioden med regeringen Marin grundsanerats för över 60 miljoner euro och behöver förbättras och utvecklas också under kommande år. Behov kvarstår.
- Det behövs framför allt mötesplatser för tåg mellan Karis och Sjundeå, i nuläget är det en flaskhals som innebär att en försening blir många och långa förseningar.
- Hangö-Hyvingebanans elektrifiering möjliggör direkttrafik mellan Hangö och Helsingfors i framtiden.
- Det är sant att mer närtågstrafik behöver mycket stöd för att rulla, men i vissa fall kan det vara vettigt och enligt Traficoms utredning är sträckan Hangö-Karis(-Helsingfors) det kostnadseffektivaste alternativet.
- Om/då Ingå hamnen får ny status i EU:s TEN-T-nät krävs på sikt ett stickspår från Kustbanan till hamnen och nu är rätt tid för förutredningar.
- Att utveckla Kustbanan är mer hållbart ur klimat- och miljöperspektiv än att bygga en ny bana. Så kallade “entimmeståget” är inte en klimatåtgärd.
-VR borde förbättra nätförbindelserna på fjärrtågen ordentligt. Det är mer avgörande om du kan arbeta på tåget med bra nät än om resan går några minuter snabbare. Kräver lösning på arbetsfördelningen med operatörerna. Statligt stöd kan behövas.

Muutamia ajatuksia radasta 


- Rantarataa on peruskorjattu tällä kaudella (yli 60 miljoonalla eurolla) ja rata tarvitsee kunnostamista ja kehittämistä myös tulevina vuosina.
- Rantarataan tarvitaan ennen kaikkea uusia kohtaamispaikkoja Karjaan ja Siuntion välillä.
- Hanko-Hyvinkää -radan sähköistäminen mahdollistaa suoran junayhteyden Hangon ja Helsingin välillä tulevaisuudessa.
- On totta, että lähijunaliikenteen lisääminen Suomessa edellyttäisi merkittävää julkista tukea, mutta se voi silti olla järkevää ja Traficomin selvityksen mukaan yhteysväli Hanko–Karjaa(–Helsinki) olisi kustannustehokkain.
-Inkoon syväsataman tuleva status TEN-T-verkossa tarkoittaa, että pistoraiteen rakentaminen Rantaradalta satamaan tulee välttämättömäksi pitkässä juoksussa. Nyt on oikea aika tehdä esiselvitykset.
-Rantaradan kehittäminen on ilmasto- ja ympäristönäkökulmasta kestävämpää kuin uuden radan rakentaminen. Ns. “tunnin juna” ei ole ilmastoteko.
- VR:n pitää yhteistyössä operaattoreiden kanssa parantaa kaukojunien verkkoyhteyksiä merkittävästi, ja valtiolla voi olla rooli jos investointi on liian iso VR:lle. Lukusuositus tästä aiheesta: “Emilia Pörsti sanoo, ettei kaipaa nykyistä nopeampia junia. Toimivat nettiyhteydet olisivat hänelle tärkeämpi asia.”

https://yle.fi/a/74-20014789


Lue myös:

“Valtiovarainministeriön ja liikenne- ja viestintäministeriön yhteisen selvitysryhmän raportti suurista raidehankkeista kertoo sen, minkä monet meistä ovat tuoneet esiin jo usean vuoden ajan: Turun tunnin juna ei ole ilmastoteko, eikä taloudellisesti kannattava.” 

https://www.kvarnstrom.fi/blogg/2023/1/27/kehitetn-rantarataa


Kampen fortsätter! Taistelu jatkuu!


Johan Kvarnström

252

Uusimaa, Nyland


PS. Den regionala Kustbanearbetsgruppen gör ett superbt jobb. Jag är glad att ha bidragit till dess uppkomst genom vår fullmäktigemotion förra perioden. Raseborg är loket, men Ingå med Henrik Wickström i spetsen gör ständigt en stor insats som jag applåderar och Arja Alho & co i Sjundeå är alltid på samma lag och bidrar med stor kunskap. I de här frågorna behövs samarbete över parti- och kommungränserna.

Johan Kvarnström