Taiteen perusopetuksen rahoitusjärjestelmää pitää uudistaa - Finansieringssystemet för grundläggande konstundervisningen måste förnyas
Valtiontuki esim. Hurjalle Piruetille olisi oikeudenmukainen ratkaisu. Lue alhaalla miksi.
Statsstöd till bland annat Hurja Piruetti vore rättvist. Läs varför här nedan.
Taiteen perusopetuksen rahoitusjärjestelmää pitää uudistaa oikeudenmukaisemmaksi. Kaikkien järjestäjien, jotka täyttävät kriteerit, tulisi saada järjestämislupa ja sen myötä myös saada oikeus opetustuntikohtaiseen valtionosuuteen. Tällä hetkellä ne järjestäjät, joille aikoinaan myönnettiin lupa, saavat jatkuvasti rahallista tukea valtiolta. Uudet eivät saa, vaikka täyttäisivät kriteerit. Tällä kaudella rahoitusta lisättiin ja lisäyksen avulla valtionosuuteen oikeuttavan luvan sai 13 uutta järjestäjää. Hakeneita oli kuitenkin 36, joista osa täytti kriteerit.
Esimerkiksi oman alueemme Länsi-Uudenmaan tanssi-instituutti (Hurja Piruetti) täytti kriteerit, mutta jäi ilman lupaa ja valtiontukea, vaikka onkin maamme ainoa kaksikielinen tanssi-instituutti. Valtiontuki Hurjalle Piruetille olisi oikeudenmukainen ja viisas ratkaisu yhdenvertaisuuden näkökulmasta, ja tuen avulla toiminta olisi laajempaa, vakaammalla pohjalla ja mahdollista yhä useammalle. Taistelu jatkuu!
Finansieringssystemet för grundläggande konstundervisningen måste förnyas i mer rättvis och jämlik riktning. Det borde vara så att alla arrangörer som uppfyller kriterierna borde beviljas det lov som behövs för att vara berättigad till statsandelar. I nuläget är det så att de arrangörer som i tiden beviljats lovet får statligt stöd kontinuerligt, medan nya aktörer förblir utan även om de uppfyller alla kriterier. Det är ett “först till kvarn”-system som strider mot jämlikhetsprincipen. Den här perioden fick undervisningen i fråga större anslag och då beviljades 13 stycken aktörer lovet i fråga och fick därmed rätt till statsandelar, men bland de 36 sökande fanns fler som uppfyllde kriterierna, men blev utan.
Till exempel Västra Nylands dansinstitut (Hurja Piruetti) blev utan trots uppfyllda kriterier och trots att institutet är det enda tvåspråkiga i sitt slag. Institutet borde beviljas stöd, det vore klokt och rättvist. Då skulle verksamheten stå på stabilare grund, bli mer omfattande och tillgänglig för ännu fler. Så, vi har alltså ett jämlikhetsproblem i det nuvarande systemet. Lösningen är en rättvis reform. Kampen fortsätter!
JOHAN
252
Nyland, Uusimaa