Budgetmotion, talousarvioaloite: Riksväg 25, Valtiotie 25





Budgetmotion, talousarvioaloite: Riksväg 25, Valtiotie 25

PRESSMEDDELANDE, LEHDISTÖTIEDOTE 2.10.2024

Kvarnström (SDP) bakom budgetmotion om riksväg 25

Riksdagsledamot Johan Kvarnström (SDP) från Raseborg har tillsammans med kollegor i riksdagens nätverk för riksväg 25 lämnat in en budgetmotion om att förbättra riksväg 25 mellan Mjölbolsta och Svartå.

-Det är där som vägen är som mest krokig och omkörningar som farligast. Vägasvnittet med bland annat en riktigt brant sväng är inte värdigt en riksväg. Skicket motsvarar inte kraven på en huvudled enligt myndigheterna, säger Kvarnström som är första undertecknare av budgetmotionen.

De andra undertecknarna är Joona Räsänen (SDP) från Lojo, Pinja Perholehto (SDP) från Hyvinge och Eerikki Viljanen (Centern) från Vichtis.

-Riksvägens har stor betydelse, inte bara för vår västnyländska region utan för hela landet, med tanke på allt från industrier till försvaret. Det är också en viktig förbindelse till och från Hangö hamn. Även om en del av den tunga trafikens transporter snart flyttar till järnvägen i och med Hangö-Hyvingebanans elektrifiering som regeringen Rinne/Marin äntligen förverkligade, så kvarstår mycket tung trafik på vägarna och utvecklingsbehovet är akut, säger Kvarnström.

Motiveringarna handlar framförallt om att förbättra trafiksäkerheten. Summan som föreslås är 16,7 miljoner euro och den skulle gå till att förbättra avsnittet mellan Mjölbolsta och Svartå genom att göra vägen rakare och bygga fler filer och mitträcke på en drygt tre kilomter lång sträcka och bra belysning. Teoretiskt skulle projektet minska olyckor med personskador med 0,289 per år, enligt Trafikledsverkets och NTM-centralens beräkningar.

Vägplanen är i kraft så det enda som saknas är finansieringen. Projektet ingår i den första fasen av förbättrande av riksväg 25 som klassas som prioriterad, men som ännu väntar på förverkligande.




-Det är viktigt att lyfta frågan med alla verktyg eftersom finansieringen för den här typen av projekt dras ned i och med nedskärningarna, säger Kvarnström.




Han säger ändå att budgetmotioner sällan godkänns i budgetomröstningarna i december eftersom regeringspartiernas ledamöter inte får rösta för dem enligt regeringskutym och samtliga förslag sammantaget skulle spränga de ekonomiska ramarna, varpå oppositionen i regel röstar regionalpolitiskt.




-Många gör budgetmotioner om en massa mindre projekt och gör det ensamma. Den här budgetmotionen är noga utvald och vi är flera som står bakom den, varpå den har större tyngd. Den är också av sådan storlek att den inte kan få plats bland de så kallade julklappspengarna, säger Kvarnström.

Kvarnström (SDP) valtatie 25:n budjettialoitteen takana

Kansanedustaja Johan Kvarnström (SDP) Raaseporista on yhdessä eduskunnan valtatie 25-verkoston kollegojensa kanssa tehnyt budjettialoitteen Meltolan ja Mustion välisen valtatie 25:n parantamiseksi.

- Meltolan ja Mustion välinen tieosuus on erittäin mutkainen ja ohitukset ovat vaarallisia. Ei ole asianmukaista, että pääväyliin lukeutuvassa valtatiessä on näin jyrkkiä mutkia, eikä tien kunto viranomaistenkaan mukaan vastaa pääväylän vaatimuksia, sanoo budjettialoitteen ensimmäinen allekirjoittaja Kvarnström.

Muut allekirjoittajat ovat SDP:n Joona Räsänen Lohjalta ja Pinja Perholehto Hyvinkäältä sekä Eerikki Viljanen (kesk) Vihdistä. 

- Valtateillä on suuri merkitys paitsi Länsi-Uudenmaan alueelle myös koko Suomelle teollisuudesta maanpuolustukseen. Tämä on myös tärkeä yhteys Hangon satamaliikenteelle. Vaikka osa raskaan liikenteen kuljetuksista siirtyy pian rautateille Rinteen/Marinin hallituksen toteuttaman Hanko-Hyvinkää-radan sähköistämisen myötä, on teillä edelleen paljon raskasta liikennettä ja kehittämistarve on akuutti, Kvarnström sanoo.

Perusteluissa on kyse ennen kaikkea liikenneturvallisuuden parantamisesta. Ehdotettu summa on 16,7 miljoonaa euroa, ja se käytettäisiin Meltolan ja Mustion välisen osuuden parantamiseen kunnostamalla tietä ja rakentamalla lisää keskikaiteita, kaistoja ja valaistusta yli kolmen kilometrin matkalle. Väyläviraston ja ELY-keskuksen laskelmien mukaan hanke vähentäisi henkilövahinkoja 0,289 vuodessa.

Tiesuunnitelma on voimassa, hankkeelta puuttuu vain rahoitus. Hanke on osa ensisijaiseksi luokiteltua, mutta vielä toteutusta odottavaa valtatie 25:n parantamisen ensimmäistä vaihetta.

- On tärkeää nostaa asia esille kaikin tavoin, koska tämäntyyppisten hankkeiden rahoitus vähenee leikkausten myötä, Kvarnström sanoo.

Kvarnström kuitenkin toteaa, että talousarvioesityksiä hyväksytään harvoin joulukuun budjettiäänestyksissä, koska hallituspuolueiden jäsenet eivät saa äänestää niiden puolesta sillä yhdessä kaikki ehdotukset rikkoisivat rahoituskehyksen. Oppositio sen sijaan yleensä äänestää aluepoliittisesti tärkeiden hankkeiden puolesta.

- Monet kansanedustajat tekevät yksin omia budjettialoitteittaan pienistä hankkeista. Tämä talousarvioaloite on huolellisesti valittu, ja monet meistä kannattavat sitä, mikä lisää aloitteen painoarvoa. Aloitteen määrärahalisäys on myös niin suuri, ettei se mahdu niin sanottujen eduskunnan joululahjarahojen joukkoon, Kvarnström sanoo.




Johan Kvarnström