Kehitetään Rantarataa

Johan Kvarnström (SDP) Karjaan rautatieasemalla. Kuva: Ian Granström

Valtiovarainministeriön ja liikenne- ja viestintäministeriön yhteisen selvitysryhmän raportti suurista raidehankkeista kertoo sen, minkä monet meistä ovat tuoneet esiin jo usean vuoden ajan: Turun tunnin juna ei ole ilmastoteko, eikä taloudellisesti kannattava.

 

Kustannukset ovat valtavat, hyödyt eivät lähelläkään yhtä suuria. Raportin mukaan hankeen kustannukset olisivat noin 3,7 miljardia euroa (siis 3 700 000 000 euroa). Julkinen maksuosuus (valtio ja kunnat) olisi 2,5 miljardia. Puuttuvat 1,2 miljardia euroa pitäisi kerätä muilla tavoilla. Raportissa mainitaan liikennemaksut ja lipputulot.

 

Yksityiset rahoittajat voivat myös lähteä mukaan, mutta raportin mukaan ne edellyttävät käytännössä valtion takausta ja tarjoavat valtionvelkaan verrattuna suurempaa rahoituskustannusta.

 

Tähän voi ensinnäkin todeta sen, että on epäreilua, jos riskit jäisivät ainoastaan julkiselle sektorille (eli viime kädessä veronmaksajilla) semmosessa tilanteessa, jossa on monia eri sijoittajia. Toiseksi, on ongelmallista että muu kuin julkinen sektori omistaisi tämän tyyppisen infran.

 

Tällä kaudella kokoomus on ehdottanut 500 000 000 euroa hankkeeseen eduskunnan budjettikäsittelyssä, mutta onneksi he hävisivät äänestyksessä. Meillä ei ole varaa satsata isoja summia semmoisiin hankkeisiin, joiden hyötykustannussuhde on huono.

 

Rehellisyyden nimessä hallituspuolueetkin ovat puolustaneet hanketta, ja erityisesti vihreät ovat korostaneet sitä ilmastotekona. Uuden raportin mukaan tilanne on kuitenkin ihan päinvastainen. Päästöjen kuittaamiseen menee noin 140 vuotta. Toki on mahdollista, että tulevaisuudessa olisi mahdollista käyttää vihreää terästä, mutta se tarkoittaisi samalla lisäkustannuksia ja entistä huonompaa hyötykustannussuhdetta.

 

Viimeistään nyt on johtopäätösten aika kaikille puolueille ja eduskuntavaaliehdokkaille. Mielestäni tunnin juna pysähtyi sekunnissa, eli samaan aikaan kun tämä raportti julkaistiin. Olen keskustellut asiasta monien kollegoiden kanssa eduskunnassa, ja raportin seurauksena yhä useammat suhtautuvat tähän hankkeeseen aikaisempaa kielteisimmin. Ja hyvä niin. Lopullista päätöstä ei ole tehty, mutta en näe, että kukaan haluaisi tehdä vahvaa myönteistä kirjausta hankkeesta seuraavaan hallitusohjelmaan.

 

Nykyisessä rataverkossa on kehittämis- ja korjaustarpeita niin paljon, että meidän pitää minun mielestäni panostaa siihen. Rantaradan liikenne olisi paljon luotettavampaa jo yhdellä uudella kohtaamispaikalla Karjaan ja Siuntion välillä. Samalla Hanko-Hyvinkää-radan sähköistäminen luo uusia mahdollisuuksia. Sekin tarvitsee uuden kohtaamispaikan, mikä on jo mukana investointisuunnitelmassa. Jotta meillä olisi varaa kaikkiin tarpeisiin, meidän pitää priorisoida ja jättää pois ne jättimäiset hankkeet, jotka tuhoavat luontoa, aiheuttavat ilmastopäästöjä ja samalla ovat taloudellisesti kannattamattomia.

 

Johan Kvarnström

Kansanedustaja (SDP)

Liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen

Raasepori


Johan Kvarnström