Eltåg mellan Hangö och Karis och nya tågturer. H-junat Hangon ja Karjaan välillä sekä uudet junavuorot.
Goda nyheter: Eltåg mellan Hangö och Karis och nya tågturer. Några tankar om det hela.
Hieno uutinen: H-junat Hangon ja Karjaan välillä sekä uudet junavuorot. Muutama ajatus asiasta.
Det vi ser nu är de första effekterna av Hangö-Hyvingebanans elektrifiering. Jag verkligen gläds över att eltåg tas i användning på sträckan Hangö-Karis redan från och med den 8 januari samtidigt som VR börjar köra några direkttåg mellan Helsingfors och Hangö.
Hangö-Hyvingebanans elektrifiering har förstås en enorm inverkan på godstågstrafiken där kapaciteten ökar märkbart, vilket är viktigt för hamnen och näringslivet. Men inverkan på persontågstrafiken är också av stor betydelse. Efterhand ser vi de goda resultaten av regeringen Rinnes och regeringen Marins beslut om att elektrifiera banan. Nu direkt får vi dels eltåg istället för rälsbuss mellan Hangö och Karis, dels blir det direkttåg mellan Helsingfors och Hangö. Till en början sker det tre dagar i veckan och det är en god start.
För ytterligare turer krävs troligtvis extra finansiering för att utvidga upphandlingen av regionaltågstrafik. Någon sådan är ännu inte beviljad, men det är förstås upp till den politiska viljan, i praktiken till regeringen, om inte kommunerna vill betala allt själva. I Raseborg har vi en dålig erfarenhet av att köpa tågturer som inte användes i tillräcklig utsträckning trots att ordentligt med tid gavs.
En god nyhet är förstås att de nya närtågen (regionaltågsturer mer formellt) möjliggör stopp på stationer där tågen i nuläget inte stannar, som i Ingå. Det vore ett steg i rätt riktning och en viktig signal. Att åtminstone en del av tågen skulle stanna också i Kyrkslätt vore minst sagt önskvärt.
Jag hoppas att regeringen hörsammar den västnyländska kustbanegruppens önskemål om att regeringsprogrammets 80 miljoner euro till Kustbanan ska användas till att stärka kapaciteten längs banan.
I praktiken betyder det nya mötesplatser, längre sträckor med dubbla spår. Behovsutredningen och projektbedömningen kan föra fram även andra utvecklingsbehov, men det viktiga är att pengarna går till banans utveckling och att banans skick underhålls med andra medel än investeringsprogrammet.
Varma hälsningar i advent,
Johan
Hieno uutinen: H-junat Hangon ja Karjaan välillä sekä uudet junavuorot. Muutama ajatus asiasta
Se, mitä nyt näemme, ovat Hanko-Hyvinkää-radan sähköistämisen ensimmäiset vaikutukset. Olen todella iloinen siitä, että sähköjunat otetaan käyttöön Hangon ja Karjaan välillä jo 8. tammikuuta, samalla kun VR alkaa ajaa muutamia suorajunia Helsingin ja Hangon välillä.
Hanko-Hyvinkää-radan sähköistämisellä on tietysti valtava vaikutus tavarajunaliikenteeseen, missä kapasiteetti kasvaa merkittävästi, mikä on tärkeää satamalle ja elinkeinoelämälle. Mutta vaikutus henkilöjunaliikenteeseen on myös suuri. Vähitellen näemme Rinteen ja Marinin hallitusten investointipäätöksen hyvät tulokset. Nyt saamme sähköjunia Hangon ja Karjaan välillä kiskobussin sijasta, ja lisäksi tulee suorajunia Helsingin ja Hangon välille. Aluksi ne liikkuvat kolmena päivänä viikossa, ja se on hyvä alku.
Lisämatkoja varten tarvitaan todennäköisesti lisärahoitusta. Tällä hetkellä valtiolla ei ole myönnettyä tai muuten ylimääräistä rahoitusta taajamajunaliikenteen palveluhankintojen laajentamiseksi, mutta se on tietysti poliittisesta tahdosta kiinni - käytännössä hallituksen, asia, elleivät kunnat halua maksaa kaikkea itse. Raaseporissa meillä on huonoja kokemuksia junavuorojen ostamisesta, joita ei käytetty riittävästi, vaikka niille annettiin kunnolla aikaa.
Hyvä uutinen on tietysti se, että uudet lähijunat (muodollisemmin aluejunavuorot) mahdollistavat pysähtymisen asemilla, joissa junat eivät tällä hetkellä pysähdy, kuten Inkoon asemalla. Se olisi askel oikeaan suuntaan ja tärkeä signaali. Olisi vähintäänkin toivottavaa, että ainakin osa junista pysähtyisi myös Kirkkonummella jatkossa.
Toivon, että hallitus kuulee alueen rantarataryhmän toiveen siitä, että hallitusohjelman 80 miljoonaa euroa radalle käytetään radan kapasiteetin vahvistamiseen.
Käytännössä tämä tarkoittaa uusia kohtaamispaikkoja, pidempiä osuuksia kaksiraiteisena. Tarvearvio ja projektin arviointi voivat tuoda esille myös muita kehittämistarpeita, mutta tärkeintä on, että rahat menevät radan kehittämiseen ja radan kunto pidetään yllä muilla varoilla kuin investointiohjelmalla.
Hyvää joulunodotusta,
Johan