SDP:n Kvarnström: Väyläviraston investointiohjelmassa sekä paljon hyvää että pohdiskeltavaa, myös Länsi-Uudenmaan näkökulmasta


Väylävirasto julkaisi torstaina väyläverkon investointiohjelman vuosille 2024-2031.

Kansanedustaja Johan Kvarnström (sd.) iloitsee, että VT25:n parantamisen 100 miljoonan euron ykkösvaihe on mukana ohjelmassa, kuin myös Hanko-Hyvinkääradan peruskorjaus, mutta häntä harmittaa, että VT25-hankkeen kakkos ja kolmas vaihe ja kantatie 51 ja kantatie 52 ovat ohjelman ulkopuolella. Rantaradan mainitsemattomuus herättää kysymyksiä.



Investointiohjelma on tärkeä dokumentti, mutta eduskunta tietenkin päättää ohjelman kehittämishankkeiden toteuttamisesta. Liikenne 12-suunnitelma määrittelee investointiohjelman taloudellisen kehyksen ja ohjelmasta näkyy hyvin mihin se riittää ja vie kehitystä.


- Investointiohjelman rahoituksen toteutuminen riippuu kehys- ja talousarviopäätöksistä ja uudesta investointiohjelmasta voi päätellä, että väyläverkon parannustarve on iso kun monta tärkeitä hankkeita eivät mahtuu mukaan, sanoo Johan Kvarnström (SDP).


Hänen mielestä on enemmän kuin tervetullut, että VT25:n parantaminen on mukana ohjelmassa. Investointiohjelmassa todetaan, että VT25:n parantamisen ykkösvaihe olisi kannattava investointi jok parantaisi myös liikenneturvallisuutta. Hanke on kategoriassa 1B, mikä tarkoittaa, että se edellyttää vielä jatkosuunnittelua ennen kuin siitä voidaan tehdä päätöstä.


- Sellaisen päätöksen pitää tehdä nopeasti, tarve on iso, joten kaikki tuki suunnittelun toteuttamiseen ripeässä tahdissa, sanoo Kvarnström, tietoinen siitä, että suunnittelut ovat jo käynnissä.


Rantaradastakin tehdään tällä hetkellä selvitystä, ja Kvarnströmin mielestä olisi korkea aikaa saada kohtaamispaikkoja rataosuudella mukaan ohjelmaan. Hän iloitsee, että HankoHyvinkää-radan peruskorjaus on mukana, ja peräänkuuluttaa sillekin uusia kohtaamispaikkoja. Ohjelmassa lukee kuitenkin, että “kapasiteetin parantamisesta on tehty vuonna 2022 valmistunut esiselvitys ja hankearviointi. Uuden liikennepaikan rakentamista ei nähty selvityksessä toistaiseksi perusteltuna. Ensivaiheessa toimivuutta voitaisiin kuitenkin parantaa uudella välisuojastuspisteellä.”


-Radan toimivuuden parantaminen on tietenkin tärkein, mutta alueen viesti on edelleen, että kohtaamispaikkojakin tarvitaan. Isossa kuvassa merkittävin on tietenkin, että radan sähköistämistä toteutuu, hanke on hyvissä vauhdissa ja valmistuu ensi vuonna, sanoo Kvarnström.


Länsi-Uudenmaan edustajana hän olisi toivonut, että myös alueen nostamat tarpeet kantatie 51:een ja kantatie 52:een olisivat olleet mukana ohjelmassa.


- Vaikka on loogista, että valtateitä priorisoidaan, niin näidenkin teiden tarpeet ovat aivan oleellisia. Nyt pitää muistaa, että tästä on kyse Väyläviraston ohjelmasta, ja ratkaiseva on seuraavan hallituksen linjat ja uuden eduskunnan päätökset. Sekä liikenneturvallisuuden, ilmaston että talouden näkökulmasta väyläverkkoa pitää parantaa, sanoo Kvarnström.


Lue lisää:


https://www.doria.fi/handle/10024/186942

Johan Kvarnström