Jubilerande Hangö har bestående styrkor - lyckas genom samarbete
KOLUMN I VÄSTRA NYLAND 19.1.2024
Jubilerande Hangö har bestående styrkor - lyckas genom samarbete
År 2024 är här och därmed firar Hangö stad 150 år - med rätta under hela året. Hangö är mer än Finlands sydspets. Hangö är havets, hamnens och solens stad. En tvåspråkig sådan. Stället där du kan känna historiens vingslag, vara i nuet som gäst eller invånare, och blicka framåt med tillförsikt. För Hangös styrkor och potential är bestående och staden spelar en viktig roll för hela regionen och har en alldeles särskild plats i många finländares hjärtan. Det är förståeligt att udden finns förevigad i kultur, från målningar till filmscener och litteratur. Naturen ger evig inspiration. Atmosfären är så speciell.
Det hela började på grund av just läget. I och med att stället var som gjort för en hamnstad, så satsade privata krafter ihop till Hangöbanan som stod klar i oktober 1873, alltså hösten innan staden med första vinterhamnen grundades. Alla visioner om banan förverkligades inte, men Hangö stad blev som vi alla vet fin och unik, med händelserik historia. Jubileumsåret väcker tankar om de mest dramatiska episoderna. Speciellt då kriget återvänt till Europa är det skäl att tänka på att Hangö måste evakueras i mars 1940 för att bli sovjetisk flottbas efter vinterkriget.
Som barn associerade jag Hangö med stränder och stora glassbollar. Ett nytt perspektiv öppnade sig under ett besök till Frontmuseet i Lappvik då jag fick höra om Hangöfronten under fortsättningskriget. I tonåren blev det besök till Koverhar stålverk, där en del vänner också fick jobb. Mer än ung vuxen hann jag ändå inte bli innan chockbeskedet om nedstängning kom. Det var sannolikt det allra hårdaste slaget mot regionens industrier, men tyvärr inte det enda. Någon evig och definitiv avindustrialisering har Hangö ändå inte haft. Många aktörer är riktigt starka än idag och lever i tiden samtidigt som nya investeringar stundar. Planerade satsningar sysselsätter inte som de gamla fabrikerna, men de stärker likväl stadens och därmed regionens livskraft.
Järnvägens roll har förblivit viktig och det är en symbolisk fullträff att elektrifieringen av Hangö-Hyvingebanan blev klar precis till jubileumsåret. Jag minns besöket till Hangö hamn inför riksdagsvalet 2019 tillsammans med SDP:s dåvarande ordförande Antti Rinne. Han gav ett tydligt löfte: om vi blir statsministerparti så blir banan äntligen elektrifierad. Och så gick det.
En första följd av projektet är de direkta tågturerna mellan Helsingfors och Hangö som inleddes i början av året. Det är en god början. Störst inverkan kommer elektrifieringen ändå att ha för hamnen och industrin. Hangö är fortsättningsvis en stad både för rekreation och näringsliv. Samarbetet med mitt Raseborg är tätt och familjärt. Det är naturligt att städerna tillsammans med Ingå kommun snart ska bilda ett område för sysselsättningstjänster. Framöver behövs fler direkta tågturer, fortsatta satsningar på infrastruktur, på sikt förhoppningsvis en ännu starkare EU-status för hamnen och framför allt en vision för västliga Västnyland.
Allting är förstås inte ett enda solsken, de motiverade festligheterna till trots. Det säkerhetspolitiska läget är spänt. Mångas vardagsekonomi är kämpig. Min vän stuvaren är utan jobb just nu. Men Hangö har klarat sig förr, Hangö klarar sig också i framtiden - med fortsatt och fördjupat gott samarbete. Staden kan blomstra på sitt eget sätt som en den port till världen den är, som en given medlem i den västnyländska familjen. En viktig stad för hela Finland. Grattis!
Johan Kvarnström
Riksdagsledamot (SDP)
Raseborg