Uusia junia ja vanhoja uhkakuvia
Kvarnströmin kanta
Tammikuu 2024
Etelä-Uusimaa
Uusia junia ja vanhoja uhkakuvia
Vuosi 2024 on täällä ja heti alkuun haluan onnitella 150-vuotiasta Hankoa! Meren, sataman, teollisuuden ja auringon kaupunki. Kaksikielinen sellainen. Paikka, jossa voi tuntea historian siipien havinan, olla läsnä nykyhetkessä niin vierailijana kuin asukkaana ja katsoa tulevaisuuteen luottavaisin mielin. Hangon vahvuudet ja potentiaali ovat pysyviä, ja kaupungilla on tärkeä rooli koko alueelle sekä erityinen paikka monien suomalaisten sydämissä.
Hanko on selvinnyt läpi vaikeiden kriisien. Ajattelen erityisesti evakuointia maaliskuussa 1940 talvisodan jälkeen. 2000-luvun suurin takaisku oli Koverharin terästehtaan sulkeminen. Samalla muut tehtaat kehittyvät ja uudet investoinnit ovat ajankohtaisia.
Tämä rakas niemi pärjää myös tulevaisuudessa jatkamalla ja syventämällä alueellista yhteistyötä.
Uusi vuosi, uudet junat
Sopivasti juhlavuoteen valmistui Hanko-Hyvinkää-radan sähköistys. Radan sähköistämisellä on tietysti valtava vaikutus tavarajunaliikenteeseen, jonka kapasiteetti kasvaa merkittävästi. Investoinnin seurauksena sähköjunat on otettu käyttöön myös henkilöjunaliikenteessä Hangon ja Karjaan välillä vuoden alussa. Samalla VR on alkanut ajaa muutamia suoria junavuoroja Helsingin ja Hangon välillä. Tämä on hyvä alku.
Vuoden kuluessa todennäköisesti selviää, miten hallitus aikoo toteuttaa investointiohjelman panostukset Rantarataan. Alueen rantarataryhmän toive on, että ohjelman 80 miljoonaa euroa radalle käytetään radan kapasiteetin vahvistamiseen.
Kaatuuko “tunnin juna”?
Ohjelmassa on paljon isompi investointikin, melkein puoli miljardia euroa “tunnin junan” alkuvaiheeseen (Espoo-Lohja). Hankkeen nimi on ollut alusta saakka harhaanjohtava, ja siitä näkökulmasta nimenmuutos Länsiradaksi on tervetullut.
Joulukuussa äänestin eduskunnassa lausunnon puolesta, jonka mukaan hallituksen tulisi hylätä tämä kannattamaton hanke. Hävisimme äänestyksen, mutta ratkaisevat äänestykset ovat vasta tulevaisuudessa, luultavasti tänä vuonna.
Hankkeen uusin ongelma on kuntien kasvava rahoitusosuus. On täysin ymmärrettävää, että hankeyhtiön osakaskunnat vastustavat tätä valtion ehdotusta. Tämähän on asian ydin: ei ole rahaa ja näinä aikoina meidän pitää priorisoida nykyisen infran kunnossapitoa ja kannattavia ja ilmastoystävällisiä investointeja.
Paljon tärkeämpää kuin junamatkan matka-ajan pieni muutos, olisi mahdollisuus käyttää matka-aika tehokkaasti. Tämän takia tein kirjallisen kysymyksen junien nettiyhteyksistä. Ministeri Ranteen vastaus on asiallinen ja informatiivinen, mutta siitä puuttuu tarvittavat ratkaisut. Pieni valopilkku on tuleva pilottihanke, jonka kohteeksi ehdotan Rantarataa.
Sairas sairaalaraportti
Uusi vuosi alkoi myös vanhoilla haasteilla, kun esimerkiksi Lohjan synnytysosaston toiminta on taas uhattuna. Tällä kertaa on kyse valtakunnallisen virkamiestyöryhmän raportista. Miksi se on tehty? Vastaus löytyy hallitusohjelmasta. Raportti valmisteltiin, koska hallitus tilasi sen - säästövaatimuksineen.
Ilmoitin heti, että kantani tietenkin on, että Lohjan sairaalan synnytysosaston sulkeminen olisi katastrofi, ja Raaseporin sairaalan päivystyksen sulkeminen olisi paha virhe.
Voi olla, että Suomen sairaaloissa on toimintoja, jotka oli järkevää keskittää, mutta yleislääkäripäivystys tai synnytysosastot eivät ole sellaisia. Ja pula erikoistuneesta terveydenhuoltohenkilöstöstä ei ole ikuinen totuus vaan haaste, joka voidaan ratkaista. Yksi ratkaisu on koulutus, toinen maahanmuutto. Kolmas on henkilöstön hyvinvointi ja työehdot.
Tämä kolmas ratkaisu etenee vuosi vuodelta sairaanhoitajien viimeisimmän sopimuksen myötä. Valitettavasti hallitus aikoo kieltää tällaiset sopimukset, jotka tarjoavat vientialan korotukset ylittäviä palkkaratkaisuja. Oikeiston juhlapuheet hoitohenkilöstön merkityksestä ja teot ovat täysin ristiriidassa keskenään.
Hallituksen “vientimalli” on vain yksi esimerkki hallituksen monista “työmarkkinauudistuksista”. Eli työntekijöiden aseman heikennyksistä. Ei ihme, että liitot järjestävät isoja lakkoja ja mielenosoituksia helmikuun alussa.
Ennen sitä, jo tulevana sunnuntaina on presidentinvaalien ensimmäisen kierroksen varsinainen vaalipäivä. Presidentin toimivaltaan kuuluvissa kysymyksissä vallitsee laajempi yksimielisyys kuin politiikan muilla aloilla. Samalla nämä kysymykset ovat luonteeltaan sellaisia, että ehdokkaiden välillä näennäisesti pienilläkin eroilla on suuri merkitys. Onneksi monet ehdokkaista ovat päteviä. Osaavin ja sopivin on mielestäni SDP:n Jutta Urpilainen. Hän voi Ahtisaaren hengessä olla rauhan ääni.
Hyvää alkanutta uutta vuotta teille kaikille!
Johan Kvarnström
Kansanedustaja (SDP)
Raasepori